Dvæl et øjeblik længere end du finder det naturligt...

mandag den 11. juni 2012

En djævelsk skulker

Torsdag den 7. juni 2012 blev en særlig dag på Christiansø. Her fandt Sebasian Klein (SeK) og jeg en Sorthovedet Sanger han i den vestlige del af Rugmarken ved Hestehuset - det blot 8. fund i Danmark. Fuglen sås for sidste gang lørdag den 9. juni omkring kl. 10.15 i hullet ved Rantzaus Bastion.

Omkring kl. 05.30 hørte SeK og jeg en tydelig skratten fra en stor syrenbusk få meter fra os. Vi var straks sporet ind på at det kunne være en af de sjældnere sangerne fra sydlige himmelstrøg og da den kort efter sang et par strofter var jeg ret sikker på at vi stod med noget som ikke var fra vores del af verden.

Efter ca. en halv times venten uden at høre mere til fuglen valgte SeK at gå videre i hans utrættelige søgen efter en ny ædelart, og uvidende om at han dermed var i gang med at smide en ædelart væk. Det skete heldigvis ikke og SeK kunne senere på dagen forlade øen som en glad mand.

Herunder Carl Christian Tofte´s fortolkning af hændelsesforløbet.


Jeg valgte at blive på stedet og det skulle vise sig at være et klogt valg for efter ca. et kvarter begyndte fuglen igen at synge og jeg fik optaget sangen. Efter yderligere få minutters venten lod den sig endelig se et kort øjeblik og akkurat nok til at jeg helt sikkert kunne se hvad jeg stod over for.

Faktuelle data om fundet fra kamera og telefon:
  • Kl. 05.35 Forsøg på stemmeoptagelse umiddelbart efter fuglen er opdaget på skrallestemme og to sangstrofer er hørt.
  • Kl. 06.26 Genfundet, bestemt og dokumenteret med optagelse af sangen.
  • Kl. 06.30 Jeg ringer til RoC for at få ham til at kontakte SeK.
  • Kl. 06.59 Udsendt på dofcall DK: tor *breakingnews* sorth sanger2k+m sy 0600-0630 hestehytten rugmarken christiansø(lydopt) sek*asf*via roc +4540416608.
  • Kl. 07.39 Fotodokumenteret.
Resten er historie og kan læses på:
http://www.netfugl.dk/news.php?id=show&news_id=7634fd2687b72855 og http://www.club300.dk/articles.php?ua=show&id=46

Sorthovedet Sanger 7. juni 2012 Christiansø



Sorthovedet Sanger 9. juni 2012 Christiansø

Ingen kommentarer:

Send en kommentar